Miljøomkostningerne ved el-cykler vs biler og motorcykler

Vi lever i et forbrugersamfund, som i sidste ende udgør både affald og miljøpåvirkning. Uden at komme for langt ind i de politiske konsekvenser af vores virkning på planeten, har denne artikel til formål at undersøge miljøomkostningerne for el-cykler og sammenligne disse omkostninger med de af de mere almindelige transportmetoder som biler og motorcykler såvel som traditionelle pedal-drevne cykler . Vi starter med et overblik over elcyklers miljøpåvirkning.

på med børn på elcykel

Mens el-cykler betragtes som nul-emissionskøretøjer, er sandheden, at processen med at opbygge og oplade dem ikke er emissionsfri … eller bortskaffelse af dele og batterier, når de går i stykker eller når deres livscyklus slutter. Dette er et område Lapletten forsøger at informere potentielle købere ved at forbinde dem med kommentarer og et forum til nuværende ejere for at få en følelse af kvalitet og lang levetid.

Når man først ser på forbruget af elektricitet, her i Danmark, produceres mest elektricitet ved forbrænding af kul eller naturgas, der udgjorde omkring 66% af al energiproduktion i 2014 ifølge rapporter fra Danmarks Energi ministerium.

Kul og naturgas efterfølges af nuklear energi på næsten 20% af produktionen og til sidst ved vedvarende og andre kilder på omkring 14%. Vedvarende energikilder giver hvert år større bidrag, men er stadig langt i mindretallet på dette tidspunkt, så brændingen af ​​fossile brændstoffer til elektricitet er en realitet. Det er ret vanskeligt at komme op med tal, som kan repræsentere en el-cykels indvirkning på nettet. El-cykel modellen (batteri og motor), og brugerens cykelvaner vil alle spille en rolle. Generelt har en enkelt elcykel imidlertid en meget lav effekt på nettet: hvis man skulle bruge deres el-cyklen i omkring 1.000 miles hvert år, kunne de forvente at bruge et sted omkring 20.000 – 25.000 watt timer, hvilket svarer til at køre en Mellemstore vindues AC enhed (900w model) i ca. 22-28 timer. Dette er en ret generel erklæring, men det giver en grov følelse af skalaen. Hvis du leder efter måder at undgå nettet, mens du stadig oplader en elektrisk cykel, skal du overveje bærbare solgeneratorer som denne.

Der er små data om fremstillingsprocessen af elcykler, selvom det ikke er meget forskelligt fra almindelige cykler: Ca. 80% af el-cykler komponenter deles af traditionelle cykler. Hver producent vil have forskellige miljøstandarder, hovedsageligt afhængig af oprindelseslandet. Kina er en stor aktør på dette marked såvel som i produktionen af ​​biler og andre transportanordninger. Rammen, vevarmene, pedalerne og hjulene skal alle vare, hvis de rengøres og plejes (opbevares inde eller dækket), og mange producenter sælger udskiftninger af batterier. Der er endda virksomheder derude, der vil genopfylde gamle ophørte batteripakker med nye celler.

Dette bringer os til el-cyklens batteri, som udgør den største bekymring, når det kommer til miljøomkostninger og affald. I dag er batterier ikke designet til langvarig brug, og kan kun forventes at vare fra 1 til 3+ år afhængigt af type, brug og vedligeholdelsesfaktorer. Overvej at gemme din på et køligt tørt sted og kontrollere, at det ikke bliver for lavt i løbet af uger eller måneder med brug. Mens batterier kan genbruges, er der stadig en række problemer i fremstillingsprocessen og i bortskaffelse. Batterier findes i forskellige typer: blysyre (tungeste, billigste og mest skadelige for miljøet), nikkelmetalhydrid (NiMH), lithiumpolymer (LiPoly), lithium mangan og lithiumjernphosphat (LiFePO4) samt andre kombinationer. Ifølge Treehugger.com fandt en rapport i Kina om blybatteridbatterier, at selv ved genbrug blev hvert batteri produceret omkring 420 milligram bly, hvilket er skadeligt for mennesker. Andre kilder gør forskellige krav til de andre batterityper. I en rapport, kaldet Li-Ion Batteries bidrag til miljøkonsekvenserne af elbiler, udført i 2010 af et schweizisk team konkluderede konklusionerne, at “miljøpåvirkningen af ​​produktionen er næsten meningsløs i forhold til levetidens driftsomkostninger … Den ekstra Komponenter på en el-cykler tilføjer miljøpåvirkningen, men ikke meget … “De store takeaways synes at være at undgå blybatterier, kilder til dit batteri og undersøge egnede genvindingsprocedurer baseret på typen. Mange el-cykler virksomheder vil hjælpe dig med at rette dig til de rigtige bortskaffelsessteder, og nogle store kasseforhandlere har endda kasser ud foran for at indsamle brugt elektronik.

Nu kan du se på traditionelle motorkøretøjer: biler og motorcykler.

Der er så mange måder at se på miljøproblemerne, når man undersøger traditionelle motorkøretøjer. Det rene antal komponenter, processer, vedligeholdelse mv. Kunne undersøges i næsten uendelig grad. Vi vil forsøge at holde vores anvendelsesområde så simpelt som muligt, begyndende med nogle meget generelle fakta, inden vi overvejer et par detaljer.

Når man ser på de grundlæggende miljøomkostninger ved fremstilling af biler, er der en ekstremt bred vifte, så disse tal bør betragtes som en grov oversigt baseret på antal af The Guardian og andre kilder:

  • Carbon fodaftryk fra fremstilling af en kompakt bil som en borger, fokus eller corolla: 5-10 tons CO2
  • Carbon fodaftryk af en fuld størrelse luksus sedan eller kompakt SUV: 15-20 tons CO2
  • Carbon fodaftryk af fuld størrelse lastbiler / SUV’er: 25 + tons CO2

Her er et kig på CO2-emissionerne for biler baseret på 10-mile rundtur pendler over et år (kun 2.600 miles):

Kompaktbil med 35 MPG: 68 gallons gas = .7 tons CO2 / år
Midsized bil får 20 MPG: 124 gallons gas = 1,3 tons CO2 / år
Stor SUV / 4X4 lastbil får 14 MPG: 170 gallons gas = 1,9 tons CO2 / år

Et kort kig på motorcykler:

Motorcykler er bestemt mere brændstofeffektive end traditionelle biler, hvor som helst fra 50 – 80 MPG, og endnu mere til motorkøretøjer. Dette gør det dog ikke nødvendigvis et grønt alternativ til biler. Ifølge resultaterne rapporteret af både CarbonPig.com og Mythbusters, overstiger emissionerne af motorcykler det, der er forbundet med mange biler og endda SUV’er, på grund af mindre reguleringer af motorcykelemissioner, der producerer meget højere niveauer af VOC, PM10, SOx og NOx.

Fremstilling af brændstof:

Når du betaler for benzin, er det ikke kun det produkt du betaler for, men hele processen med at udforske olie, boring, gendannelse og raffinering. Al benzin indeholder et niveau af tilsætningsstoffer, og nogle typer har stadig bly tilsat dem, hvilket er en sundhedsmæssig bekymring. Bensin er ikke et grønt produkt, og forbrugerne bør være opmærksomme på miljørisici og negative virkninger under alle trin i dets livscyklus (herunder de geopolitiske konsekvenser som menneskerettigheder og all out warfare) fra opdagelse og boring til forbrænding i en motor.

Andet vedrører drejning omkring motorkøretøjer:

Der er mange problemer: forskellige væsker, der skal produceres, bortskaffes og kan lække forårsager miljøpåvirkning, som bremsevæske, kølevæske og frostvæske, motorolie osv. Der er langtidsvirkninger af bortskaffelse af køretøjer – de kan ikke være lige så genanvendelige. Givet det store antal dele og materialer. Der er indflydelse på vejene ud fra deres vægt, dæk og bremsepartikler, som forurener luften … og listen kan fortsætte.

Et par ekstra ord for det miljøbevidste:

Der er andre alternativer, som den miljøbevidste forbruger kan overveje. Vi kom ikke ind i offentlig transport her, eller carpooling, eller hybrid / elbiler, for eksempel, som er alle levedygtige muligheder … hvoraf mange kan bruges i forbindelse med cykler eller elektriske cykler. Hvis bil ejerskab er et must, har brugte køretøjer mindre indflydelse på miljøet, fordi ejeren af en bil betyder, at en ekstra bil ikke skal fremstilles. Selvfølgelig er ældre biler ikke altid så brændstofeffektive, det kan kræve mere vedligeholdelse, og de varer ikke så længe.

En el-cykel kan muligvis ikke erstatte din bil til nogle anvendelser, men når man sammenligner miljøpåvirkningerne, er der ingen tvivl om det. Hvis du bruger en elcykel som erstatning for at køre bil, hjælper du helt med til at bremse dit CO2-fodaftryk og kan endda være mere effektivt end at pedalere en traditionel cykel afhængigt af din kost.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *