Giv den gas op ad bakke
Når du kører op ad bakke på en motorcykel, skal du bruge mere gas end normalt. Når du kører op ad bakke, skal du holde omdrejningstallet over 2.000 omdrejninger i minuttet. Giv din motorcykel mere gas, end du normalt ville gøre, men nedskifter jævnt. Du skal også sørge for at anvende begge bremser for at holde stille. Følg disse tips for at undgå hydroplaning og hydrofoaming. Og husk at give din motorcykel mere gas, end du normalt ville gøre.
Giv den ikke gas op ad bakke
Hvis du har et sløvt køretøj, skal du ikke give den gas op ad bakke. Hvis du giver bilen gas, får du den til at snurre, men du bør sætte farten ned, når du nærmer dig toppen. Når du kører op ad en bakke, kan din inerti være med til at bære dig, mere info. Når du så har nået toppen af bakken, kan du gradvist øge din hastighed, indtil du når toppen.
Start din motorcykel med mere gas, end du forventer
Du skal give mere gas til din motorcykel, når du kører op ad bakke, for at undgå at gå i stå. Giv motorcyklen ekstra gas, når du starter den op ad bakke, og husk at nedskifte langsomt. Det er vigtigt at anvende begge bremser, når du kører op ad bakke, så start med mere gas, end du normalt gør. Husk, at det er lige så vigtigt at bremse som at starte motorcyklen. Du bør altid have nok benzin ved hånden til at kunne standse, hvis du får brug for det.
Inden du forsøger at køre op ad bakke, skal du sørge for at slippe koblingen og holde gaspedalen nede i et par sekunder. På den måde undgår du, at du mister kontrollen over gassen, og du holder dit brændstofforbrug nede. Den bedste måde at øve denne færdighed på er på en vej med minimal trafik, hvilket vil minimere risikoen for at forårsage en ulykke. Du kan øve dig i fravær af trafik ved at køre op ad en bakke uden at forårsage et uheld.
Undgå hydroplaning
En chauffør bemærker måske ikke tegnene på hydroplaning, før det bliver tydeligt. Et køretøj kan hydroplanere, når det støder på høje hastigheder, kraftig regn eller vindstød. Under sådanne forhold kan det forhindre hydroplaning ved at sætte farten ned. Desuden bør førerne styre deres køretøjer så lidt som muligt, indtil de genvinder kontrollen over deres køretøjer. Brug af fartpilot ved kørsel i regnvejr øger risikoen for hydroplaning.
Når du kører på en våd motorvej, bør du undgå steder med stående vand. Selv en tynd film af vand kan forårsage hydroplaning. Hvis du bemærker denne tilstand, skal du straks tage foden af speederen. Brug aldrig bremserne, hvis vandet ikke er meget dybt. En pludselig opbremsning vil få din bil til at skride ud af kontrol. Drej i stedet rattet i den retning, hvor der opstår hydroplaning, for at justere hjulene og genoprette styringen.
Øv dig i at give bilen mere gas på en opadgående bakke
En bils ydeevne påvirkes i høj grad af, hvor meget gas den får, når den kører op ad bakke. Jo højere højde, jo mere energi skal din bil bruge for at overvinde friktion og luftmodstand. Samtidig mister den også varme gennem bremseklodserne, efterhånden som højden stiger. Derfor kræver det mere energi at køre op ad bakke uden bremser, hvilket kan resultere i en stilstand. Øv dig i at give din bil mere gas på en opkørsel, før du rent faktisk kører ud på vejen.